2 Sesli ve görüntülü metinden not tutmak
Vurgulamamız gereken ilk önemli nokta, not tutmanın sadece gördüğün herşeyi özetlemekten öte bir şey olduğudur; not tutmak, eldeki materyal ile etkin bir bağ kurarak onun üzerinde dikkatle düşünme sürecidir. Videolardaki görsel imgelerin ve hikayelerin çok boyutlu yapısı, gördüğünüz her şeyi ilk izlemede algılamakta güçlük çekeceğiniz anlamına gelir. Videolar, hem görsel hem de sesli bilgiye tekrar dönüp bakmanızı ve üzerinde değişik şekillerde düşünmenizi kolaylaştıracak şekilde tasarlanmışlardır. Her videoyu pek çok kere izlemenizi önemle tavsiye ediyoruz. Videoların hepsi kısa sayılır yani çok da derinlik arayışında olmayın; bunlar sadece ‘göz kulak olmak’ ve ‘kollamak’ gibi çok karmaşık bazı konulara (ve tabii sosyal yardım ile suç kontrolü arasındaki ilişki üzerine) birer giriş niteliğindedir. Her videoda üç ana bilgi ve delil çeşidi bulunmaktadır; bunlardan konuları anlamaya çalışabilirsiniz: görsel imgeler, yorum, mülakat edilen insanların sesleri ve deneyimler. ‘Videodan öğrenmek’ size herbiri hakkında daha detaylı bilgi verir.
Bu öncül noktalar, takip eden izleyişlerinizde size rehberlik yapacak ve videonun odaklanmak istediğiniz kısımlarını gösterecek. İkinci izleyişinizde, her videoyu izlerken ayrıntılı notlar almanız gerekecek. Unutmayin ki herşeyi yazmaya çalışmamalısınız. Bu bir kitabı kelime kelime kopyalamak gibi olurdu! Bunun yerine, videodaki ana noktaları kendinize göre özetleyen notlar alın.
Aynı zamanda, bu ana noktaları destekleyen delilleri de not almalısınız.Notlarınızı düzenli tutmak ve etkin bir öğrenme süreci için her video için bir çerçeve ya da tablo çizip ana noktaları, delilleri ve daha geniş temalarla bağlantıları bu tabloya yerleştirebilirsiniz. Aşağıdaki 1. Tablo bu dediğimizi yaparak ‘Gözetlemeye giriş’ başlıklı Bölüm 4.2’den örnekler veriyor. Not tutarken ek sorular sorduğunuu farkedebilirsiniz. Ve ünitenin değişik yerlerinde yer alan noktalarla bağlantılar kurabilirsiniz. Bunları da notlarınıza eklemek isteyebilirsiniz; biz bunu aşağıdaki tablonun üçüncü sütununda yaptık.
Table 1: Bölüm 4.2’deki deliller ve karışıklıklar üzerinde düşünmek
Ana noktalar | Delil | |
Alışveriş merkezi, insanların antrenman yapıp başka insanlarla tanışabileceği güvenli bir yerdir. | Alışveriş merkezi yürüyüşçüleri ile yapılan mülakatlar neden orada yürümenin kendileri için önemli olduğunu anlatıyor | Bu mekanın kullanımı insanları korunaklı ve güvenli hissettiriyor. Suça karşı verilen tepkilerden biri bu. İnsanlar kendi sağlık, refah ve güvenliklerinden sorumludur. |
Alışveriş merkezi, devlet birimleri ile işbirliği içinde çalışarak sosyal yardım hizmetleri sunuyor ve yoksun genç insanların sosyal katılımını sağlıyor. | Yapılan mülakatta, Will neden öğrenme merkezinde çalışmaya başladığını anlatıyor ve oraya gelen başka çocuklara yaptığı akıl hocalığı deneyimlerini anlatıyor; Will’in çocuklar için yaptığı bir dans dersinin görüntüleri | ‘Risk grubunda’ ya da kırılgan addedilen ve ‘riskli’ ya da yerel halka ve genel olarak topluma tehdit olarak görülen kişileri hedefleyen sosyal hizmetler verilmekte. Kendilerine ve başkalarına tehdit olarak etiketlenmiş insanlar da, başkalarının refahına ve genel olarak topluma katkıda bulunabilirler. |
Alışveriş merkezi, yüksek güvenlikli, etkin bir biçimde izlenen ve kontrol altında tutulan bir alan. Alışveriş merkezinin müdürü, Peter Cook, değişik güvenlik teknolojileri ile güvenlik görevlilerini anlatıyor. | Peter Cook ile mülakat; farklı üniformalı güvenlik görevlilerinin imgeleri | Güvenlik güvenliksizlikle bağlantılı olarak düşünülmelidir. İnsanların bir alışveriş merkezinde güvende hissetmeleri görünürdeki güvenlik görevlilerinin varlığıyla açıklanabilir. Ama güvenliğin bulunması aynı zamanda insanlara sürekli suçun varlığının ve bu konudaki korkularının da hatırlatılması demek değil midir? Ve bize ‘göz kulak olsun’ diye para ödediklerimizin bilgilerini sorumluluk duygusuyla kullanacaklarına güvenebilir miyiz? |