Geri: 1.2 Hareketsiz fotoğrafın dolaysızlığı

1 İmgeler ve tarih
1.3 Nick Ut'un 1972 Vietnam savaşı fotoğrafı


Şekil 1: Huynh Cong (Nick) Ut, 1972: 'Phan Thi Kim Phuc, yanan kıyafetleri parçalanmış, diğer çocuklar ile beraber ABD uçaklarının Güney Vietnam asker ve sivillerinin üzerine yanlışlıkla attığı napalm bombasından kaçarken'

Hareketsiz imgelerin, toplum ve tarih ile ilgili önemli fikirler ifade ettikleri ve açığa kavuşturdukları gerçeği, kendi başına, sosyal bilimciler için çok önemlidir çünkü bizler, bu tarz fikirlerin toplum tarafından nasıl yaratılıp dağıtıldığına dair süreçleri çalışırız.

Son 75 yılda, kitlesel medya aracılığıyla iletilen ve dolaştırılan imge boyut ve miktarlarında yaşanan büyük ölçekteki artış, hepimizin simgesel görüntüleri farketmemizi sağladı; bu resimler, önemli olaylar, süreçler, ya da duyguları özetleme ve sembolleştirme yeteneğine sahiptirler. Bu tür imgeler bizler için önemli birer referans noktası oluştururlar ve kendimizi kafamızda canlandırdığımız şekilde kimlik duygumuzu sabitlerler. Phan Thi Kim Phuc'un fazlasıyla şok edici fotoğrafı pek çoklarının deyişiyle 'Vietnam savaşında sivillerin yaşadığı acının bir sembolü' (Arnett ve ark, 1998, s. 96-7) olmuştur. Bu, bir fotoğraf, toplum ve tarih hakkında, derinlerde saklı gerçekleri dile getirebilir anlamına mı gelmektedir? Ve bu, fotoğraflar, başka sosyal bilimler verilerinden farklı çeşit bir gerçeği yansıtır demek olabilir mi?

Etkinlik 1
Şimdi Nick Ut'un çektiği fotoğrafa daha yakından bakın ve çekildiği zaman, yer, olaylar ve insanlar ile ilgili ne gibi bilgiler veriyor not alın. Tartışma
Bu örnekte açıkça görüldüğü gibi, aslında resimde yer alan bilgiler, bu soruların çoğuna cevap veremez. Resmin neden, ne zaman ve nasıl çekildiğine dair başka gerçekleri de bilmeliyiz ki, fotoğrafın sosyal veri olarak ne anlama geldiğini 'bilelim'. O zaman, Nick Ut'un çektiği Phan Thi Kim Phuc resmine tekrar bakıp neden bu kadar akılda kaldığını düşünmeliyiz. Hemen belli olacak neden açıkça ortadadır ve bu, resmin 'içinde' olan bir şeyle değil, resmin sunum bağlamıyla ilgilidir.

İleri: 1.4 Fotoğrafların bağlamı