1.4.3 İ İlgililik
İlgililik, bilgileri değerlendirirken dikkate almak gereken önemli bir etkendir. Bilginin bir özelliği olmaktan ziyade, bilginin sizin araştırma sorunuzla veya "bilgi ihtiyacınız" ile olan ilişkisiyle ilgilidir. Örneğin, Şili'nin coğrafyası ile ilgili bir yazı yazıyorsanız, Şili siyasi tarihi hakkında bir kitap veya web sitesi sizin yaptığınız iş ile alakalı olmazdı. Bir bilginin sizin sorunuzla ilgili olmayacağı çeşitli durumlar vardır:
- coğrafya (bilgi, sizin ilgi duymadığınız ülke veya alanlarla alakalı olabilir)
- seviye (bilgi, sizin çalıştığınız seviye için çok detaylı/ uzmanlaşmış veya çok genel/basit olabilir.)
- vurgu (bilgi, sizin aradığınız tipte olmayabilir- bu genelde bilgiye yapılan vurgu ile ilgilidir ve başlık ya da özete bakarak bu anlaşılmayabilir.)
Etkinlik 4
Altı yaşındaki çocuğunuzun dinazorlarla ilgili ödevine yardımcı olduğunuzu farz edin. Birlikte bir İnternet araması yapıyorsunuz ve aşağıdakileri buluyorsunuz:
Bunlardan hangisi sizce aradığınızla en alakalı bilgiyi verecektir? Neden?
Cevap
Bizce LearnEnglish Kids - Dinazor veya BBC Bilim ve Doğa – Tarihöncesi Yaşam siteleri araştırmanızla en ilgili siteler olacaktır. Bu sitelerde bilgi, açık bir şekilde sunulmuştur ve altı yaşında bir çocuğun anlayabileceği seviye ve tondadır. Doğal Tarih Müzesi ve Vikipedi seviyenin uymaması sebebiyle uygun değildir çünkü çok detaylı olabilirler ya da daha büyük çocukları hedefliyor olabilirler. Dinazorlar sitesi de vurgu açısından uygun olmadığından ve ihtiyacımızı karşılamadığından onu da eleyebiliriz.
Bilginin sunulma şekli çok önemlidir çünkü İnternet'te okuma yaparak çok fazla zaman harcarız. Kötü bir sunum, fiziksel ve zihinsel olarak bizi olumsuz şekilde etkileyebilir. Web sitelerinin 'kullanılabilirliği' konusunda uzman isimlerden biri Jakob Nielsen'dir. Kendisini webde kullanılabilirlik konusunda konuşurken dinemek isterseniz, internet yayınını dinleyebilir ya da kendi web sitesine bir göz atabilirsiniz.