Ders Notları 08
Aristoteles’e Giriş
Dersin
Planı
I.
Aristoteles'in Yaşamı ve Eserleri
II. Nikomakhos’a Etik’in Başlangıcı
I.
Aristoteles'in Yaşamı ve Eserleri
A.
Yaşamı ve Zamanları
- Aristoteles M.Ö. 384’te
Makedonya’da doğdu. Demek ki, Platon’un öğretmeni Sokrates’in ölümünden 15
yıl sonra doğdu. Dikkatli
okuyucular aşağıdaki açıklamayı fark emişlerdir:
"Geneli
araştırmak ve nasıl anlaşıldığını soruşturmak belki daha iyi olacak—her ne
kadar böyle bir araştırma yapmak dostlarımız türler dediklerini ileri
sürdükleri için güçleşmişse de.” ( I.6)
- O Atina vatandaşı değildi;
Atina’ya yerleşmiş bir yabancıydı.
- Aristoteles metafizik konularda
Platon’a (daha belirgin olarak, Platon’un Formlar kuramına) taban tabana
zıt bir görüşü savunarak Platon’dan ayrıldı. Derler ki “Herkes ya bir
Platoncu olarak doğar ya da bir Aristotelesçi.”
- Aristoteles Lyceum adı verilen
kendi okulunu açtı. (Hatırlarsanız, Platon’un okulu
Akademi’ydi.)
- Platon gibi, Aristoteles de
felsefenin bütün alanlarıyla ilgileniyordu ve hemen hemen her felsefi konu
üzerine yazılar bıraktı.
- Ancak, Platon külliyatının
aksine, Aristoteles’in çalışmalarından geriye sadece cilalanmamış ders
notları kalmıştır. Bu notlardaki argümanlar son
derecede zor ve sıkışıktır.
- Aristoteles, imparatorluğu, Atina
dahil olmak üzere, bilinen dünyayı kapsayan bir
Makedonun, Büyük İskender’in, özel öğretmeniydi. İskender’in ölümü
Atina’da anti-Makedon tepkiyi hızlandırdı ve Aristoteles Atina’dan kaçtı
ve İskender’den bir sene sonra öldü.
B.
Aristoteles’in Ahlak Felsefesine Giriş
- Platon gibi, Aristoteles de “İyi
bir insan olmak ne demektir?” sorusuyla ilgilendi.
- Yine Platon gibi, Aristoteles şunları
savundu:
- Bu sorulara doğru yanıtlar
vardır.
- Bu yanıtlar felsefi argümanlarla rasyonel olarak savunulabilir.
- En iyi politik toplum erdeme yol
açacak şekilde yapılandırılmalıdır.
- Yine Platon gibi, Aristoteles'in
ideal politik toplumu da, ahlaksal ve kültürel homojenliğin yüksek olduğu
görece ufak bir şehir-devletti. Aristoteles
ortak bir kültürel miras varsayabilir; genel olarak kabul gören fikirlerden
rahatça söz edebilir.
- Okurken, revaçta olan fikirleri dikkate
almanın Aristoteles’in yöntemi için önemli olduğunu aklınızda bulundurun.
II.
Nikomakhos’a Etik’in Başlangıcı
A.
Soruya Anlam Vermek: 1. ve 4. Bölümler
- Söylediğimiz gibi, Aristoteles
“İyi bir insan olmak ne demektir?” sorusuyla ilgilenir. Bu soru “İyi bir
insan hayatı yaşamak ne demektir?” ve “İyi yaşamak ne demektir?”
sorularına denktir.
- 1. Bölüm: Aristoteles yaşamı bir
etkinlik olarak görür; golf ya da basketbol oynamak, ya da bir müzik aleti
çalmak gibi, marangozluk ve kaynakçılık gibi. İyi golf oynamanın ne
olduğunu, o etkinliğin performansında yetkinleşmenin ne olduğunu soruşturanların
görerek öğrenmeleri gibi, filozof da iyi yaşamanın ne olduğunu yaşam
etkinliğinde yetkinleşmenin ne olduğunu görerek öğrenir.
- Soru: Bu diğer etkinliklerde yetkinliğin
ne olduğunu nasıl araştırırız?
- Bunları iyi sergilemenin ne
olduğunu belirlemek için önce etkinliğin amacını belirlememiz gerekir.
- Bunu insanların neyi
hedeflediklerine bakarak, kendi yaşamımızı inceleyerek ve uzmanların
fikirlerini inceleyerek yaparız.
- Örnek: İyi bir golfçu olmanın ne
olduğunu öğrenmek istediğimizi varsayın. İşe golf oynayan kişilere ne yapmaya
çalıştıklarını sorarak başlarız . Sonra oyunun
koşulları hakkında öğrenebileceklerimizi öğrenmeye çalışırız. Sonra
kendimiz oyunu oynamaya çalışırız. Son olarak, oynayanları seyrederiz,
özellikle de genel olarak iyi oyuncu sayılanları.
- Bu örnek öğreticiydi, çünkü
gözlem yaparken şunları öğreniriz:
- Golf bir takım ikincil yetenekleri
bütünleştirir—vurmak, topu sürmek, topu havalandırmak, vs.
- Birçok oyuncu amacın ne olduğunu
bilir ama onu elde edecek yeteneklere sahip değildir.
- Diğerleri amacı bilir, ama onu
yanlış şekillerde elde etmeye çalışır. Örneğin kendilerini yanlış
ölçütlere tabi tutarak, oyunun yalnızca bir kısmında ustalaşabilirler.
- Golf büyük ölçüde kurallara
dayalı olduğu için, iyi golfun ne olduğu ve kimin golfte en iyi olduğunu
belirli bir netlikle söylemek olanaklıdır.
- Yaşamak, Aristoteles’in
belirttiği gibi, bir etkinlik ya da bir etkinlikler kümesidir. İyi
yaşamanın ne olduğunu bulmak için, iyi golf oynamanın ne olduğunu bulmak
için yaptığımız gibi ilerleriz : insanlardan ne
yapmaya çalıştıklarına dair fikir toplarız; etkinliğin koşulları hakkında
öğrenebileceğimiz herşeyi öğrenmeye çalışırız –aile yaşamının, sosyal
hayatın, maddi ihtiyaçların, fiziksel hastalıkların ve ölümlülüğün
gerektirdikleri gibi. Kendi yaşam deneyimimize bakarız. Son olarak, iyi
yaşadığı genel olarak kabul edilenlere, yaşamakta usta olanlara, bilgelere
bakarız.
- Böyle yaparken, şunları
keşfederiz:
- Yaşam etkinliği bir takım ikincil
etkinlikleri bütünleştirir—aile hayatı, arkadaş edinme, para kazanma,
kültürden zevk alma, oyun.
- İyi bir hayat yaşamak için, bu
etkinliklerin uygun bir şekilde bütünleştirilmesi ve uyumlu hale
getirilmesi, bazılarının diğerlerine tabi kılınması gerekir.
- Bazı insanlar amacın ne olduğunu
bilir, ama onu elde edecek yeteneğe sahip değilmiş gibi görünürler. Belki
yanlış koşullarda büyümüşlerdir ya da zihinsel ya da fiziksel hastalıkları
vardır.
- Birçok insan yanlış şeylerin
peşinden koşar—hayatın bir parçasının amacının peşinden giderler:
zenginlik, iktidar, şeref, ya da duyusal tatmin.
- Golfün aksine, hayat kurallarla
belirlenmemiştir, kesinlik bekleyemeyiz.
- 4. Bölüm. İnsanların neyi
hedeflediklerine baktığımızda amacın mutluluk olduğuna ilişkin genel bir
uzlaşı olduğunu görürüz. Bu, iki sorundan birini açığa çıkarır:
- Mutluluğu neyin oluşturduğu
hakkında farklı fikirler vardır; ör., zenginlik,
erdem, onur, sağlık. Ayrıca değişik zamanlarda değişik düşünceler vardır,
ör. hasta iken sağlık. Bu farklı düşüncelerin
incelenmesi gerekir. (5. Bölüm).
- Bu açıklama basmakalıp ve
dolayısıyla muhtemelen anlamsız görünmektedir. (7. Bölüm)
B.
Heyecanlı Bir Ön İzleme ve Parantez İçi Bir Not
- Aristoteles’in tezi: Mutluluk
erdemli etkinliklerden oluşan bir yaşamdır.
- Mutluluk hayatın amacı ya da
hedefidir. Hayat oyun oynamak, bir şey inşa etmek, çalışmak gibi bir
etkinliktir. Hayatın hedefi yaşama etkinliğini iyi bir şekilde yerine
getirmektir.
- Bu nedenle, mutluluk yaşama
etkinliğini iyi eylemektir. İyi eylemek bilgelik, adalet ve cesaret dolu
bir hayat yaşamak demektir.
- Bu nedenle, mutluluk bilgelik,
adalet ve cesaret dolu bir hayat yaşamaktır.
- Bir ruh halini ya da durumu bir
etkinlikten ayırmak gerekir.
- Ruh hali ya da durumlara örnek
olarak sarhoşluk, sağlık ve huzurlu olmak verilebilir.
- Etkinliğe verilebilecek örnekler
keman çalmak, kitaplık yapmak, felsefe çalışmayı içerir.
- Mutluluk bir ruh hali ya da durum
değildir. Bu şeyler uyuşturucularla da sağlanabilir, uyurken de
sürdürülebilir. Ve kimse sarhoşken ya da uyuyorken iyi hayatı
yaşamıyordur.
- Parantez İçi Not: Etiği öğrenmek için
"genel eğitim görmüş" olmamız gerekir (I.3),
ve çok genç olmamalıyız (I.3). Aristoteles’in böyle düşünme
nedenleri neler olabilir?
C.
Farklı Mutluluk Anlayışlarını İncelemek – 5. Bölüm
- Aristoteles’in savını oturtmak
için, farklı mutluluk anlayışlarını değerlendirmeliyiz:
- Değerlendirmeyi hızlandırmak
için, çok çeşitli olmakla beraber aslında sadece üç yaşam tipi olduğuna
dikkat çekebiliriz:
- "Çoğunluk ve kaba saba
insanlar"ın ve hatta “ikitdarda bulunan birçok kimsenin” yaşadığı
hayat. Bu, haz ve keyif almaya dayalı hayattır. Bu görüşe göre,
mutluluk=hazdır.
- Mutluluğun= onur
olduğu "politik hayat.” Bu politik sorumluluklar peşinde
koşarak geçirilen hayattır.
- Mutluluğun= bilgi olduğu "derin
düşünme yaşamı.” Bu, zihni geliştirmekle geçirilen hayattır.
- Aristoteles daha sonra "para
kazanma yaşamı”nı da ekler.
- Aristoteles Düşünme Yaşamını
“daha sonra değerlendireceğimizi” söyler. Bu, geriye (1), (2) ve (4)’ü bırakır. Onları
sırayla ele alalım.
- Hazlarla Dolu
Hayat. Aristoteles
bunu "hayvanlara uygun hayat” olarak reddeder.
- Para Kazanma Yaşamı.
Aristoteles bunu da reddeder. Para kazanmak zorunluluktan yapılır. Bir
başka deyişle, para her zaman başka bir şeyi elde etmek için istenir. Daha
belirgin olarak söylersek, onur ya da haz için istenir. Ama bu demektir ki
bu şeyler paradan daha çok istenmeli..
- Onur Yaşamı: Aristoteles’e göre
onur yaşamı ile ilgili sorun hiç kimsenin sadece onurlandırılmak
istemediğidir. Onurlandırmayı bizi tanıyan, bizi doğru nedenlerle onurlandıran
insanlardan görmek isteriz. Daha belirgin olarak söylersek, erdemlerimizin
onurlandırılmasını isteriz. Bu nedenle gerçek iyi erdemdir, onur onun göstergesidir.
- Bu argümanların
başka nelere uygulanabileceğini aklınızda bulundurun: yakınlık, kendini
önemli hissetmek.
D.
“İnsan’ın İşlevi" Argümanı – 7. Bölüm
- Böylelikle bu noktada şunu
biliyoruz: iyi yaşamak mutlu bir hayat yaşamaktır; erdemli bir hayat
onurdan ya da para kazanmaktan daha iyidir; ve hazlarla
dolu hayat hayvanlara uygun hayattır. Buradan nereye gideceğiz?
- Anahtar İçgörü: İşlevselcilik
- İlk olarak insanların yaptığı
şeylerin işlevleri olduğunu aklınızda bulundurun: bıçağın işlevi
kesmektir, paranın işlevi alışverişe aracı olmaktır. Yaşam şekillerinin de
işlevleri vardır: bir marangoz birşeyler inşa eder, bir doktor birilerini
iyileştirir.
- Aristoteles doğal şeylerin
işlevleri ya da doğal hedefleri olduğunu düşünür: (i) Bir şey işlevini
yerine getirdiğinde iyi durumda olduğu söylenir; türünün iyi bir üyesidir.
(ii) Bitki ve hayvanların işlevi basittir, yaşamak ve üremek.
- Aristoteles doğal varlıklar
olarak insanların da belirli bir işlevi olması gerektiği sonucuna varır.
(i) Bir insan işlevini yerine getirdiğinde onun iyi yaşadığı söylenir; o iyi
bir insandır. (ii) O zaman, iyi hayatın ne olduğunu öğrenmek için, insanın
işlevinin ne olduğunu görmemiz gerekir.
- İnsanların işlevi ne olabilir? Bu
yalnızca insanların uğraştığı bir etkinlik olmalıdır. Aristoteles’ göre, rasyonel etkinlik, "ruhun
akla uygun ya da akıldan yoksun olmayan etkinliği”
insanlara özgü olan tek etkinliktir.
- Bu nedenle, "insanın işi[…]
belli bir yaşam […], bu yaşam[…] da ruhun akla uygun etkinliği”dir (I.7). İnsanların
işlevi aklın söylediği şekilde eylemektir. "Erdemli insana yakışan[…]
bunları iyi ve güzel bir şekilde yapması”dır. (I.7).
- İyi bir insan olmak= insanın
işini yapması= yetkinlik niteliğine sahip eylemlerde bulunmak= erdemli
eylemlerde bulunmak ("yaşamın sonuna kadar").
E.
Kitap II’ye Başlangıç: Ahlaksal Bir Erdem:
- Aklın ve duyguların bir
eğilimidir,
- Yerleşmiş bir eğilim, yani bir
alışkanlıktır,
- Yiyecek ve içecek, tehlikeli
etkinlik, vb. konularda orta yolu bulma alışkanlığıdır,
- Bu alışkanlığı kazanan kişi doğru
olanı seçerken hazzı da deneyimler.