Ders Notları 07

 

Platon'un Bilgi Kuramı

 

Dersin Planı

I.    Vatandaşlarda Bilgi

II.   Bölünmüş Çizgi Benzetmesi
III.  Mağara Benzetmesi
IV.  Kısa Özet

I.    Vatandaşlarda Bilgi

**Bu tartışma bir önceki dersin hemen sonundan devam eder.**

İyi bir toplumda sınıflar ve her sınıf ile ilişkilendirilen meslekler üzerine bir düşünün.  

A.  Ticari Sınıf

  1. İnşa etmeyi bilmek, karşısında marangozluğun ilkeleri
  2. Satmayı bilmek, karşısında finansın ilkeleri
  3. Denizciliği bilmek, karşısında navigasyonun ilkeleri

B.    Askeri Sınıf

  1. savaşmayı/dövüşmeyi bilmek, karşısında. stratejinin ilkeleri
  2. Neden korkulacağını bilmek, karşısında psikolojinin ilkeleri

C.    Yöneten Sınıf

II.   Bölünmüş Çizgi Benzetmesi

A.   Daha az soyuttan daha çok soyuta bir nesneler yelpazesi hayal edin:

 Daha Az

_______________

|_______________

|__________________

Daha çok

 

  Gerçek Raf

   İdeal Raf

  Matematiksel Düzlem

 

 

  Gerçek Satışlar

   İdeal Pazar

  Kalkülüs

 

 

  "3 Saatlik Tur"

   İdeal Seyahat

  Trigonometri

 

 

 

Şimdi buna karşılık gelen bir yelpaze düşünün:

 

 

 Değişebilen

___A___

|___B___

||___C___

|___D___

 Değişmeyen

 Çürüyebilen

 

|

||

|

 Ebedi

 [Daha Az Gerçek]

 

 

 

 

 [Daha Gerçek]

 

B.    Bu Yelpazeler Platon’un Bölünmüş Çizgisine Karşılık Gelir:

C.    C ve D Alanları Formlar ya da İdealar Dünyasını Temsil Eder.

III.   Mağara Benzetmesi

Hatırlayın: Platon eğitim verenlerin Formları bilmesi gerektiğini düşünür.

Soru: Onlar bunları nasıl öğrenir?  Ne tür bir eğitim alırlar?

A.   Eğitimin Seyri:

B.    Eğitim Verenler Formları Bilmeli

(A) göz önünde bulundurulduğunda, Mağara’nın neden bu eğitim için uygun bir benzetme olduğunu görebiliriz.

IV.   Kısa Özet

A.   Yönetici sınıftakiler toplumun eğitmenleridir.

B.   Mağara Benzetmesi onların eğitimini alegori şeklinde anlatır.

C.   Onların bu şekilde eğitim vermelerinin altında yatan neden tam olarak ifade edilemez.