Ders Notları 06
Parçalar Bir Araya Geliyor
Dersin
Planı
I.
Platon’un Toplumunun Yapısının Kuşbakışı Şeması
II. Yöneticilerin Eğitimi ve İyinin Üstünlüğü
I.
Platon’un Toplumunun Yapısının Kuşbakışı Şeması
II.
Yöneticilerin Eğitimi ve İyinin Üstünlüğü
A.
İyi Toplumu Korumak
- İyi toplumu korumanın yükü en
ağır şekilde yöneticilerin üstüne düşüyor. Onlar hangi niteliklere sahip
olmalı? Hangi konuları çalışmalılar? Donald Trump
gibi ticari yeteneğe mi sahip olmalılar? Colin Powell gibi askeri yeteneklere mi sahip olmalılar?
- Platon yöneticilerin zihnin egemen
olduğu kişiler olmaları gerektiğini savunur. Onlar:
- Ayak takımının, ticaretle
ilgilenenlerin iştahlarını kontrol etmek için yasa koyanlardır.
- Askerin eğitimini nelerden
korkmaları gerektiğini bilmelerini sağlayacak şekilde yapılandıranlardır.
- Bir başka deyişle, onların işi
Donald Trump ve Colin Powell gibi kişilerin iyi olmalarını sağlamaktır.
Soru:
Bunu doğru bir şekilde yapabilmek için neyi öğrenmeleri gerekir?
Platon'un Yanıtı: İnsanları ve onlar için neyin iyi olduğunu anlamaları
gerekir.
B. Bilginin Nesnesi ya da
Kim Neyi Öğrenir
·
Öncelikle yöneticilerin çalışmaları ile askeri ve ticari
sınıfların çalışmaları arasındaki önemli bir ayrımı dikkate alın:
- Askeri ve ticari sınıflardakiler
kendi zanaatleri ya da yeteneklerini nasıl
sergileyeceklerini öğrenirler.
- Yönetici sınıftakiler onlara görevlerini
nasıl yerine getireceklerini öğretmeyi; bu şeyleri iyi yapmayı diğerlerine
öğretecek yasaların nasıl yapılacağını öğrenirler.
- Bu nedenle, yöneticilerin eğitimi
ile diğer iki sınıfın üyelerinin eğitimi arasında önemli bir fark
olacaktır.
- Bu fark nedir? Fark, der Platon ve Sokrates, bilgi
nesnelerinin farklı olmasıdır. Yöntecinin bilgi
nesnesi toplumun diğer üyelerinin bilgi nesnelerinden farklıdır.
- Platon’un bilgi görüşü üzerine
düşünmeye başladığımızda, belki de onun en tanınmış kuramı olan Formlar
Kuramıyla karşılaşırız.
- Örnek: Bir Futbol Topunu Atmak: Bir
futbol topunu atmayı bilmek nedir? İki özellik vardır:
- Güzel bir pasın
nasıl atılacağını bilmek.
- Pası güzel bir
pas yapan şeyin ne olduğunu bilmek.
- Bir yandan, (1) i bilmek için,
kişi topu parmaklarından nasıl döndürerek atması gerektiğini, tam serbest
bırakma noktasını, alıcının hızını olduğu gibi alıcıya mesafeyi nasıl
kestireceğini de bilmelidir. Bir
başka deyişle, fazla soyut düşünme gerekmez: kişinin tüm bilmesi gereken
topu alıcıya belirli bir zamanda atması gerektiğidir.
- Öte yandan, (2) yi bilmek için,
kişi ideal bir pası güzel bir pas yapan şeyin ne olduğunu ve ideal bir
şekilde atılmış bir topun nasıl davrandığını bilmelidir. Bu, sofistike matematik bilgisi gerektirir. Dahası,
kişi bu tikel pasın ideal bir şekilde atılmış olanla karşılaştıran bir
yargıda bulunabilmelidir. Bir başka deyişle, kişinin sofistike
bir estetik takdirinin olması gerekir ve soyut kavramları somut durumlara
uygulayabilmelidir.
- Şüphesiz, (1) i bilmekle (2) yi
bilmek arasındaki ayrım, sanat, müzik ve heykel dahil
olmak üzere, diğer bilgi alanlarına da uygulanabilir. Platon ve Sokrates onu
askerlik, marangozluk, denizcilik ve tıp da dahil
olmak üzere, iyi toplumdaki bütün iş ve zanaatlere
uygularlar. Hepsi de, güzel bir şekilde yapılabilir, güzel ürünler ortaya
koyacak şekilde.
- Böylelikle iki şey arasında
önemli bir ayrım yapıyoruz:
- Zanaatleri iyi icra etmeyi
bilmek: belirli yeteneklere sahip olmak, onları tikel durumlarda uygulamak.
Bu pek fazla soyut düşünce gerektirmez.
- Verili bir
performansı iyi, güzel yapan şeyin ne olduğunu bilmek, tikel
performansların örnek teşkil ettiği idealleri bilmek. Bu, soyut
kavramlar üzerinde düşünmeyi gerektirir.
- Bu nedenle, iyi toplumdaki bütün
işler için, iki tür bilgi vardır. Bu iki tür bilgiyi ayıran şey farklı
nesnelerin bilgisi olmalarıdır. (1)inci tür bilgi tikellerin bilgisi iken (2)nci tür bilgi ideallerin bilgisidir.
- Platon formlar dediği bu
ideallere bir dizi özellik atfeder:
- EBEDİ
- DEĞİŞMEYEN
- BAĞIMSIZ BİR
ŞEKİLDE VAR OLAN
- BİLGİ NESNELERİ
- TİKEL
NESNELERİN BENZEDİĞİ
- ŞEYLERİN
OLDUKLARI ŞEY OLMALARININ NEDENİ BU BENZEMEDİR