Dersin
Planı:
I.
İç Siyasetin Temelleri
II. İç ve Dış Ahlak
Politik
Benzerlik: İnsanların ustası olmaya çalıştıkları değişik iş türleri vardır.
Politik
Benzerlik: insanları yöneterek eğiten ve yönetmelerinin nedenleri vatandaşlarla
paylaşılmayan bir uzmanlar sınıfı vardır.
·
Şimdi
ahlak hakkında çok şey biliyoruz. Örneğin, aşağıdaki özelliklere sahip:
"Madem
sen, doğruluğun doğurduğu sonuçların, görmek, işitmek, düşünmek, sağlam olmak
gibi görünüşte değil de, özünde verimli olan iyi şeyler, daha çok kendileri
için elde edilmeye değer nimetler olduğunu kabul ettin, öyleyse bize doğruluğun
başlı başına iyi ve karlı, eğriliğinse zararlı olduğunu göster. Bırak
kazançları, ünleri, başkası övsün. Herkesin doğruluğu över ve eğriliği
kötülerken, kazançları, ünleri hesaba katmalarına bir şey demem. Ama bunu
senden duymak istemem, zorlarsan başka; çünkü sen, bunu araştırmakla geçirdin
bütün ömrünü. Onun için, yalnız doğruluk, eğrilikten güçlüdür demekle kalma.
Tanrılara, insanlara gizli kalsın kalmasın, doğrulukla eğriliğin insandaki
etkisini, birinin kendiliğinden iyi, ötekinin kötü olduğunu göster bize."
(367d, vurgu bana aittir)
o
Bizler
için ahlak ile özellikle Enkarnasyon’da (ama sadece orada değil), düzenli
olarak insanlık tarihine müdahale eden, tamamen iyi, herkesi seven, her şeye
kadir bir Tanrı arasında önemli bir bağ vardır.
o
Biz
ruhu beden olmadan da var olabilen ve belirli koşulları karşıladığımız takdirde
Tanrı ile ebedi hayata çağırılan bir töz olarak düşünürüz. Platon ruhun ölümsüz
olduğunu düşünüyor olabilir ama belki aynı şekilde değil. Platon için ruh
düşüncenin ve kişiliğin çıkış noktası, zihin ve duyguların koltuğudur. Nasıl
bir göz, ciğer ya da kol bir kişinin bir parçası ise, ruh da kişinin bir parçasıdır (en önemli parçası da
olsa). O diğer parçalar gibi işlevini
iyi ya da kötü görebilir.
Platon
kişinin parçalardan oluştuğu (ve ruhun da bunlardan biri olduğu) görüşünü
korumak istiyorsa, bir dizin işlevini görmesini olanaklı kılan parçalarını
saptarcasına, ruhun ahlakça iyiye eğilimli olan parçalarını belirlemeli.
1.
İştahlı
Kısım: Rahat etmek, yemek, içmek ve cinsellik arzusunun çıkış noktası.
2.
Canlı
Kısım: Saldırgan duyguların çıkış noktası.
3.
Zihin:
Zeka, bilgelik
ve içgörünün çıkış noktası.
·
Her
bireyde egemen olan kısım, o kişinin karakter tipini olduğu gibi, vatandaşlık
sınıfını da dikte eder.
1.
İştahlar
iyi düzenlendiğinde, kişinin öz-disipline sahip olduğu söylenir.
Ödev:
makale 2.
[1] Türkçe’ye çevirenler: Sabahattin Eyüboğlu-M. Ali Cimcöz, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1999.