Ders Notları 23
Kötülük Sorunu
Dersin Planı
I.
Dostoyevski’ye Giriş
II. Hür İradenin Önemi: Hür İrade Savunması
III. Özgürlüğün Doğası: Matta İncili
I.
Dostoyevski’ye Giriş
A.
Hayatı ve Zamanları
- Dostoyevski
1821’de çarlık Rusyasında yaşadı.
- Bu dönemin
büyük kısmında Rusya’da feodal bir sistem vardı; serfler ancak 1860’larda
özgürleştirilecekti.
- Rus çarları
mutlak iktidar ve Rus ortodoks kilisesinin (suç) ortaklığı ile yönetiyorlardı.
- Oldukça fazla
politik maya, yeraltında siyasi etkinlikler var.
- Dostoyevski bu
etkinliklere kapılmış; hapse atılmış ve Sibirya’ya sürgüne gönderilmişti.
- Genç bir adam olarak 30 yaşından önce çok ünlendi.
- Borçla
kuşatılmıştı ama şaşırtıcı bir çıktı üretti.
- Tolstoy’la
beraber, tarihin en büyük romancıları arasında sayılır.
B.
Eserleri
- Dostoevsky bir
filozof değildi, genelde felsefede incelenen bir figür değildir.
Görüşlerini argüman şeklinde öne sürmez. Dahası,
felsefi sorunlar onu ilgilendirmeyecektir.
- Yine de, insanlık
durumunun belli başlı hatları üzerine derin görüşleri vardır: din,
suçluluk, günah, kefaret ve Hıristiyanlık. Romanları derin bir şekilde
psikolojiktir.
- Bu konulardaki
görüşleri şimdiye kadar yazılmış en büyük
romanlar arasında olan romanlarında incelenir ve ifade edilir: İnsancıklar,
Suç ve Ceza, Budala, Ölüler Evinden Anılar, ve Karamazov Kardeşler.
C.
Karamazov Kardeşler Hakkında Bir Kelime.
- O, dört
erkek kardeş ve hor gördükleri babalarının öyküsüdür:
- Dmitri, şehvet düşkünü.
.
- Ivan, entelektüel, amatör teolog ve ateist.
- Alyoşa, Rus ortodoks manastırındaki papaz adayı..
- Smerdyakov, gayri-meşru yarı kardeş, bir serf ve uşak..
- "Büyük Engizisyoncu” kısmen Ivan’ın Alyoşa’ya anlattığı öyküde
çıkar. Öykünün amacı şu konularda
sorular ortaya atmaktır:
- Tanrı bize
vermiş gibi görünen özgürlüğün iyi olup olmadığı.
- hiç bizi
seven bir Tanrı’nın olup olmadığı.
- Öykü, dünyadaki
kötülüklerin bir listelemesi ile başlar, özellikle çocukların çektikleri
acıya odaklanarak. Tanrı buna niye izin verir?
II.
Hür İradenin Önemi: Hür İrade Savunması
A.
Tanrı adına tipik yanıt “Hür İrade Savunması”dır.
- Dünyadaki
kötülük özgür faillerin edimlerinin sonucudur.
- Tanrı bize,
ondan kötülüğün çıkacağını bile bile hür irade verir, çünkü özgürlüğün
iyiliği kötülüğe baskın gelir.
B.
Ivan Karamazov Hür İrade Savunmasının Altını Oymaya Çalışır
- Ivan özgürlüğün
bizim için iyi bir şey olmadığını savunarak bunun altını oymaya çalışır.
- Bizi gerçekten
seven bir Tanrı olsaydı bizi özgür bırakmazdı, diye tartışır. "Büyük
Engizisyoncu"’nun çıkarımlarından biri budur.
C. Bu Hür İrade
Savunmasından Ne Öğrenebiliriz?
- Dünyadaki
kötülükler Tanrı’nın bizi sevip sevmediğine dair sorular ortaya çıkarır.
- Seviyorsa,
özgürlük onun sonucu olan kötülüğe baskın çıkmalıdır.
- Baskın
çıkarsa, bu, insanlar özgürce Tanrı’ya yöneldikleri içindir.
- Bu, yeterli
sayıda insanın özgürlüklerini doğru kullanabileceğini varsayar. Tanrı’nın bize verdiği özgürlük hakkında ne
biliyoruz?
III.
Özgürlüğün Doğası: Matta İncili
A.
İncil’e Giriş
- Bu İncil
sofistike bir teolojik geliştirim olma iddiasında değildir. Orada sunulan
İsa portresi ve bu incilin teolojisi iyi bir teoloji dersinde bulacağınız
şey değildir.
- Bizim amacımızı
bu incili Dostoyevski’nin, “Montreallı İsa”nın
yapımcısının okuduğu şekilde okumak. Bugün iki hedefimiz var:
- Sizi incilin
önemli kısımları ile yeniden ilişkilendirmek .
- İsa’nın etik
öğretileri yoluyla, Tanrı’nın insanlığa verdiği
özgürlük türünü size göstermek. Bu tam da filmde ve öyküde sorgulanan
özgürlük türü.
- Çekirdek Düşünce:
insanlar sevdikleri sürece kendi hayatlarını yönlendirmekte özgürdürler. Bu
İsa’nın getirdiği Yeni Sevgi Yasasıdır. İncil’in
Yeni Yasası Eski Ahit’in Eski Yasasının yerini alır. Bu incilin
“süpersesyonist” okumasıdır.
B.
Matta’nın Anlatımıyla İncil’in Önemli Kısımları
- Bebeklik
anlatıları bize İsa’nın nerede doğduğunu söyler: Nasıra.
- İsa’nın halk
vaizliğine başlayana kadar ne yaptığını bilmiyoruz.
- Birçoklarınca
Vaftizci Yahya mesih olarak görülür. Ama o "fakat
benden sonra gelen, benden daha kudretlidir; onun çarıklarını taşımağa ben
layık değilim" (Matta 3:11)
der.
- Şeytan çölde
İsa’ya gelir, üç kere İsa’yı baştan çıkarmaya çalışır.
- Şakirtlerin
çağrılması (Matta 4:18 ve sonrası); bir vergi mültezimi dahil (Matt.
10:3).
- Salt mutluluğun
öğretilmesi (Matta 5:1-12).
- İsa her yerde
kalabalıkları çeker, günahkarlar dahil. (Matt. 9:10-11).
- İsa acıma duyar:
besler, iyileştirir, ölüleri kaldırır (Matta 9:18 ve sonrası).
- Matta İsa’nın yemek yerken, öykü anlatırken ve şakirtlerle
konuşurken geçirdiği zamanı betimler.
- Paskalya’dan
önceki Pazar günü Kudüs’e muzaffer giriş (Matta 21:5 ve sonrası): "önünden
giden ve ardından gelen kalabalıklar: Davud oğluna Osanna!...diye
bağırıyorlardı”
- İsa tapınağı
temizler (Matta 21:12); kutsal yağ sürülür (Matta
26:7).
- Son yaklaşırken İsa’nın Ferisilerle çatışmalarında heyecan tırmanır.
- Tutku, Ölüm ve
Diriliş. İsa Saduki ve Pilatus karşısında sessiz kalır. Çarmıhın dibinde
ve mezarda kadınlar var. Mezar Sanhedrin’in bir üyesi olan Arimatealı
Yusuf tarafından verilir.
C. Özgürlüğün Doğası: Ne-den
Özgürüz?
İsa’nın Feriseler ve Sadukilerle
karşılaşmaları üzerine düşünün:
- İncil’in
başlarında, şakirtler üzüm kopardıkları için İsa’yı kınarlar, İsa Sebt
günü hastaları iyileştirir (Matta 12:1 ve sonrası)
ve şakirtler yemek yemeden önce ellerini yıkamayı ihmal ederler. (Matta 15:2).
- Sonraki
karşılaşmalar daha gergindir: İsa’yı yetkisi (Matta 21:23),
vergi ödeme (Matta 22:17), en büyük buyruk (Matta 22:36), ve İsa’nın kimin
oğlu olduğu (Matta 22:42) konularında sorgularlar. Bu soru çizgisi
23. bölümün büyük ithamlarıyla sonuçlanır.
- Feriseler Eski Yasa’yı temsil eder. Bu Eski Ahit’te
Musa tarafından İsrail halkına verilen Yasa’dır. Yasa’yı korumak halkın
Tanrı’yla ilişkisini korur.
- Eski Yasa’nın en önde gelen kısımları On Emir’dir.
- Ama o birçok
başka şeyi de içerir—Yahudi hayatının her yönünü düzenler. Levililer'e
bakın: "Yakılan Takdime",
"Ekmek Takdimesi", "Cüzzamlının Şeriati", "Günah
Takdimesi", "Tazminatlı Takdime", "Barış Takdimesi",
Doğumdan sonra Törenler, Rahiplerin Davranışlarını Düzenleyen Yasalar, Şölen
Yasası, Mülkiyet, ve Töresel Yıkanma. Beslenme kurallarını düzenleyen de
47 uzun ayet bulunur.
- Feriseler İsa’yı
bu yasalar adına azarlarlar.
- Endişelenmeyi
Bırakın! "Ey bütün yorgunlar ve yükleri ağır olanlar, bana
gelin, ve size ben rahat veririm. Boyunduruğumu takının, ve benden
öğrenin; zira ben halim ve alçak gönüllüyüm; ve canlarınıza rahat
bulursunuz. Çünkü boyunduruğum kolay ve yüküm hafiftir." (Matta
11:28-30)
- Sebt günü hastaları
iyileştirerek çalışmış olduğu suçlamasına karşı İsa, şöyle der: "İnsan
Sebt günü için değil, Sebt günü insan için oldu." (Markos 2:27) ve "Bunun
için size diyorum: Ne yiyeceksiniz yahut ne içeceksiniz diye hayatınız
için, ne giyeceksiniz diye bedeniniz için de kaygı çekmeyin. Hayat
yiyecekten ve beden giyecekten daha üstün değil midir? Gökün kuşlarına
bakın, onlar ne ekerler, ne biçerler, ne de ambarlara toplarlar; ve semavi
Babanız onları besler. Siz onlardan daha değerli değil misiniz? Ve sizden kim kaygı çekmekle boyunun ölçüsüne bir arşın
katabilir? Ve niçin esvaptan ötürü kaygı çekiyorsunuz? Kır zambaklarının
nasıl büyüdüğüne iyi bakın; ne çalışırlar, ne de iplik eğirirler; size
derim:Süleyman bile, bütün izzetinde bunlardan
biri gibi giyinmiş değildi. Fakat bugün mevcut olup yarın fırına atılan
kır otunu Allah böyle giydirirse, sizi daha çok giydirmez mi, ey az imanlılar? İmdi: Ne yiyeceğiz? yahut: Ne içeceğiz? Yahut: Ne giyeceğiz? Diye kaygı
çekmeyin. Çünkü Milletler bütün bu şeyleri ararlar; çünkü semavi Babanız
bütün bu şeylere muhtaç olduğunuzu bilir.
Fakat önce onun melekutunu ve salahını arayın; ve bütün bu şeyler
size artırılacaktır. Bundan dolayı yarın için kaygı çekmeyin; zira yarınki
gün kendisi için kaygı çekecektir. Kendi derdi güne yeter." (Matta 6:25-34)
- Peki ya Eski
Yasa? İsa aşağıdakileri der:
- "
Fakat önce onun melekutunu ve salahını arayın; ve bütün
bu şeyler size artırılacaktır." (Matta 6:33)
- "Fakat
kendinize gökte hazineler biriktirin ki, orada ne güve ne de pas yiyip
bozar, ve hırsızlar orada ne delerler, ne de çalarlar. Çünkü hazinen nerede
ise, yüreğin de orada olacaktır." (Matta 6:20-21)
- "Fakat
onlar sizi ele verdikleri zaman, nasıl veya ne söyleyeceğinizden kaygı
çekmeyin; çünkü ne söyliyeceğiniz o saatte size verilecektir." (Matta
10:19)
- "Ve duada
iman ederek her ne dilerseniz alacaksınız." (Matta 21:22)
- "Fakat
sonradan: Oğlumu sayarlar, diye onlara oğlunu gönderdi. Bağcılar, oğlu
görünce, aralarında: Bu mirasçıdır; gelin, onu öldürüp mirasına konalım,
dediler. Ve bağcılar, onu tutup bağdan dışarı attılar, ve öldürdüler.
İmdi, bağın sahibi geldiği zaman, bu bağcılara ne yapacaktır? (Matta 21:37-40)
- "İsa ona
dedi: Eğer kamil olmak istersen, git, nen varsa sat, ve fakirlere ver,
göklerde hazinen olacaktır; ve gel, benim ardımca yürü." (Matta 19:21)
- Yeni Yasa katı
antik yasalardan özgürleşme getirir. O bizim için iyi midir? Kaçımız ona
uyabiliriz?
Aklınızda
bulunsun: “Büyük Engizisyoncu” ile beraber "Montreallı İsa"yı
izlemeniz gerekli.