Ders Notları 21
Thomas Hobbes’a Giriş
Dersin Planı
I.
Thomas Hobbes’un Yaşamı ve Fırtınalı Zamanları
II. Leviathan: Arka Plan ve Yöntem
III. Leviathan: Din ve Doğa
I.
Thomas Hobbes’un Yaşamı ve Fırtınalı Zamanları
A.
Büyük Entelektüel Mayalanma Zamanı
- Hobbes
(1588-1679) Descartes’tan 8 sene önce doğdu ve 29 sene sonra öldü. Bu,
genç, parlak ve imtiyazlı olmak için harika bir zamandı.
- Shakespeare,
Rembrandt, ve Newton’un çağdaşıydı. Galileo’yu tanırdı ve Descartes’la
mektuplaşırdı.
- Rönesans’ın
sonunda doğmuştu, öldüğünde modern dönem yoluna koyulmuştu. O hümanizm çağında doğmuştu, bilim çağında öldü.
B.
Bir Dini Reform Çağı
- Reform
Hobbes’un doğumundan 70 yıldan kısa bir zaman önce başladı. İngiliz
Reformu daha sonra, VIIII. Henri zamanında başladı.
- İngiltere’de,
Katolikler ile Protestanlığın birkaç şekli arasında derin dini ayrılıklar
vardı, buna İngiliz Kilisesi ile cemaatleri bağımsız sayan sistem
arasındaki ayrılık da dahildi.
Protestanlık üstünlüğe sahipti, ama bu üstünlük İngiltere’de, Hobbes’un ölümünden
bir on yıl sonra gerçekleşen İhtişamlı Devrime kadar yeterince
sağlamlaşmamıştı. Protestantlığı yereştirmenin devrim gerektirmesi dini
ayrılıkların politik sonuçları olduğunu ima eder.
C. Son Derece Politize Dini
Ayrılıklar Politik Ayrılıklar İçin Zemin Hazırlar:
- 1642: İngiliz iç
savaşı çıkar.
- 1649: Charles I idam
edildi.
- 1653: Oliver
Cromwell altında hamilik ihdas edilir.
- 1660: Restorasyon.
II. Charles tahta çıkar.
- 1680’s: "İhraç
Krizi".
- 1689: Muhteşem
(ve kansız) devrim.
- Hobbes politik
asayişsizliğe barışçıl bir çözüm bulunmasını görecek kadar
yaşamadı. Sadece yetişkinlik dönemindeki iç savaşları gördü..
- Aquinas’ta
Katolik kilisesinin yaratılmasına katkıda bulunan bir düşünürü inceledik.
Hobbes, Descartes gibi, modern dünyanın yaratılmasına katkıda bulunan bir
düşünürdür. O, modern dünyanın büyük güçlerinin kesiştiği bir noktada
duruyordu: Humanizm, Modern Bilim, Modern Din, Modern Siyaset; bunların
hepsinin icat edilmesine katkıda bulundu.
II.
Leviathan: Arka Plan ve Yöntem
A.
Hobbes’un Eserleri Birkaç Gücün Kesişmesiyle Şekillendi
- Hobbes’un klasik
dillere hakimiyeti ve çevirileri tanınmıştır.
- Thukydides’in
İngilizce’ye en önemli çevirisini yapmıştır. Thukydides alıntısını
anımsayın.
- Thukydides’ın
Peloponnesos
Savaşını çözümlemesi Yunan dünyasındaki iktidar ile Platon arasında dünya kadar fark olduğunu
ima ediyordu; bu Hobbes’u derinden etkiledi.
- Descartes gibi Hobbes
da modern bilime kalıcı bir ilgi duydu.
- O da Descartes
gibi geometriyi bilginin paradigması olarak gördü.Geometri açık tanımlara
dayandığı için kesindir. Siyaset de aynı şekilde başlatılsa bir bilim
olabilirdi.
- Hobbes’a göre,
tanımlar Modern Bilim’in terimleriyle uyuşmalı. Politika insanları
incelediğine göre, mekaniğe ilişkin bir tanım verebiliriz:"Kalp nedir ki bir yaydan başka; sinirler nedir ki çok sayıda yaylardan başka; ya eklemler,
yapıcının planladığı şekilde bütün gövdeyi harekete geçiren çok sayıda çarklardan başka?” (Giriş)
- Reform Çağı: Her
Yerde Din ve Dini Kargaşa
- Leviathan adını
İncil’deki Eyüb Kitabından alır. Bir kere rahatsız edildi mi artık kontrol
edilemeyen bir yaratığın adıdır. İsim ilkel kaosun sembolü haline gelir.
Hobbes’un başlığı bu çağrışımlarla oynar.
- Leviathan İngiliz iç savaşının koşullarına hitap eder.
İngiltere dini kaynaklı bir savaştan rahatsız bir ülkedir. Bu rahatsızlık
başlangıçtaki insanlık durumunun ilkel kaosunu yeniden uyandırır. Soru:
canavar artık uyandığına göre, şimdi nasıl kontrol edilebilir? Hobbes’un
Yanıtı: Canavar ancak sınırsız gücü olan bir muhafıza tabi kılınırsa
kontrol edilebilir.
- Hobbes "Mutlak
Monarşi”nin-- siyaset ve din üzerinde sınırsız gücün hükümdara verilmesini
içeren bir düşünce-- bir savunucusudur. Bir Reform Çağı’nda
Mutlakiyetçilik barışa giden tek yoldur.
- Mutlakiyetçilik
argümanı Hobbes’un Reform’un ortaya koyduğu sorunları çözmek için Hümanizm
ve Bilimden nasıl faydalandığını gösterir.
B.
Hobbes'un Yöntemi
- Modern Bilim
herşeyi maddi parçaların bir araya toplanması olarak görür.
- Bir olguyu onu
oluşturan parçalara çözümleyerek anlarız. Sonra o oluşturucu parçaların
tek tek nasıl işlediğini anlarız, takiben de bir arada işleyişlerini.
- Hobbes politik
olguların da bu yolla incelenmesi gerektiğini düşünür: (i) politik toplum
yapay bir insandır; (ii) insanlar mekanik olarak tanımlanır; böylece (iii)
politik toplumu parçalarına çözümleyebiliriz. Dahası, insanlar işleyen
parçalarına çözümlenebilirler; Leviathan’ın başlangıç kısımlardaki
zahmetli çözümlemeler de bunun içindir.
- Bilimsel
çözümleme yapıldı mı, insanların ve onların güdülerinin açık bir
görüntüsüne sahip oluruz.
- İnsanların ve
onların güdülerinin açık bilimsel bir görüntüsü hayati önem taşır: insan
çatışması, ör., dini iddialar hakkında, kafa
karışıklığından kaynaklanır. Çatışmanın kendisi hakkında yarım yamalak
düşünülmesi ile daha kötü hale gelir. Buna iyi güncel bir örnek kürtajdır.
- Dini ve politik
çatışma dilsel karışıklıktan kaynaklanır. Bu, ‘iyi’ ve
‘doğru’nun ne demek olduğu gibi etik kavramlarla ilgili karışıklığı ve
Skolastik teolojinin obskürantizmini (ör. dönüşüm)
de içerir. Çatışma ancak terimleri
doğru anlarsak ortadan kaldırılabilir. Açık tanımlarla başlamak
geometrinin karakteristik özelliğidir; öyleyse, siyaset çalışmaları da, bu
şekilde, geometrik modeli takip etmelidir.
- Leviathan’da
Hobbes kendine
politika ve insanlığın bilimsel çözümlemesi yolu ile geometrik açıklığa
erişme görevini verir. Böylelikle, Hobbes Reform’un ortaya koyduğu sorunu
çözmek için Bilimden faydalanır.
- Hobbes’un
çatışmadan kaçınmak için dini ve etik terimleri açıkça tanımlaması yeterli
değildir. Yeni fikirlerin takdimiyle karışıklığın tekrar başlamaması için
herkesin doğru kullanıma uyacağından emin olmalıyız. Thukydides çatışmadan
ancak amansız güç kullanımı ile kaçınılabileceğini açıklamıştı.
Bu modeli takip ederek, Hobbes çatışmadan ancak Hükümdar’ın din, politika,
düşünce ve konuşma üzerinde mutlak iktidarını kullanmasıyla
kaçınılabileceğini savunur. Böylelikle, Reform’un ortaya koyduğu sorunu
çözmek için Hümanizm+Bilimden faydalanır.
C. Hobbes Modern Politikayı
İcat Eder
- Hobbes’un
mutlak hakimiyet savunması radikal bir
çıkarımdır.
- Güncel
Amerikan siyasi tartışmalarına dönersek, kürtaj, “insan” ve “insan yaşamı”
gibi ahlaksal terimler hakkında politik ve dilsel belirsizlikten
kaynaklanıyor gibi görünmektedir. Bu terimler de ciddi teolojik
belirsizlikten kaynaklanır. Ama bu neden mevcut olandan daha fazla şiddete
yol açmaz? Neden bu dini çatışma iç savaşa yol açmaz? Neden Hobbes’un tek
çözümünün Mutlakiyetçilik olduğunu düşündüğü soruna yol açmaz? Neden bizim
Amerikamız Hobbes’un İngilteresinden farklı?
- Şimdi Hobbes’un
argümanlarına dönelim ve yönteminin işleyişini görelim.
III.
Leviathan: Din ve Doğa
A.
Hobbes’un Yöntemini Hatırlatma
- Siyaset,
toplumu parçalarına çözümleyerek çalışılır.
- Tekil insanlar
toplumun yapıtaşlarıdır.
- Bu nedenle
siyaset çalışmaya insan doğasına bakarak başlarız, sonra toplumun bizi
nasıl eğittiğine ve şekillendirdiğine bakarız.
B.
Din sosyal çatışmanın sebepleri arasındadır, ona yöntem uygular.
- İnsanda
dinin tohumları arasında doğal olguların sebeplerini bilmemek olduğu gibi
bilinmeyen sebeplerin kişileştirilmesi ya da şeyleştirilmesi de vardır.
İnsanlar anlamadıkları şeylere taparlar.
- Sosyal eğitim: paganların
“kendi icatlarına göre” ektiği tohumların, Yahudi-Hıristiyan geleneğin kurucuları
tarafından beslenmesi esastır. Uygun yetiştirme insanları iyi vatandaş
yapar:
"her
iki tür de, bunu, onlara inanan insanları itaate, yasalara, barışa,
yardımseverliğe ve topluma daha eğilimli kılmak amacıyla yapmışlardır. “(Bölüm
12)