Ders Notları 16
Yasa Türleri
Dersin
Planı
I.
Ebedi Yasa
II. Doğal Yasa
III. İlahi Yasa
IV. İnsan Yasası
I.
Ebedi Yasa
A.
Yaratılışın Planı
- Tanrı
herşeyi bir sanatçının eserini yaptığı gibi yaratmıştır.
- Bu nedenle
Tanrı’nın zihninde bir planı olmalıdır. “Ve nasıl bir sanat tarafından
henüz yapılmamış olan şeylere o sanat ürünlerinin sanatı ya da modeli
denirse, aynı şekilde, uyruklarının eylemlerini
yönetendeki örnek de yasa özellikleri taşır."
B.
Ortak İyi
- Ortak iyi
ilahi görkemin çeşitli yönlerinde yansıtılır, diğer bir deyişle, çeşitli
yaratıklar iyi işlediklerinde onun bazı yönlerini yansıtırlar.
- Şeyler kendileri
için iyi olanı yasalara uyarak elde ettikleri için, bütün yaratılmış
şeyleri yöneten ve onları amaçlarına yönlendiren bir yasa olmalıdır.
- Bu nedenle,
en aşağı seviyeden, en yükseğe, kayalardan meleksi korolara bütün
yaratılışın işleyişini yöneten bir yasa vardır.
C.
Takdiri İlah
- Herşey ilahi
takdire tabidir. "O tek tek her yaratığın eylemlerini ve
hareketlerini yönetir."
(A)
+ (B) + (C) = İlahi Yasa
II.
Doğal Yasa
A.
Bütün Yaratıklar Ebedi Yasaya Tabidir.
- Herşey
Tanrı’nın başlangıçtaki planına ve yönetimine, onun takdirinin devam
etmesine bağlıdır.
- İnsanlar
eyleyerek ilahi planı gerçekleştirir ya da hayal kırıklığına uğratırlar. Akılları
ve seçme yetileriyle kendi eylemlerini yönetirler. Öyleyse, iyi insan
hayatı bu yetilerin yetkinleştirilmesini gerektirir.
- Bu, bütün
insanların ilahi yönlendirmeye özel bir yolla tabi oldukları anlamına
gelir. Tanrı, insan eylemlerini kayaların, bitkilerin, diğer hayvanların
hareketlerini yönlendirdiği gibi yönlendirmez. Öyleyse, bizim seçimlerimiz
ebedi yasa tarafından yönlendirilecekse, bu yönlendirme kendimizi
yönledirmekte kullandığımız yetimize, aklımıza, hitap etmelidir.
- Bir başka
deyişle doğal yasa= rasyonel yaratıklar tarafından anlaşıldığı ve onları
yönlendirdiği şekliyle ebedi yasadır. Aquinas şöyle yazar: "rasyonel
yaratıkta ebedi yasaya katılıma doğal yasa denir.” (Soru 91, mad. 2)
B.
İki Önemli Nokta:
- Soru: doğal
yasa bizi nasıl yönlendirir? Nasıl bilinir ya da bize nasıl duyurulur? (bkz: S. 90, mad. 4) Yanıt: bir
insanın "kendine uygun amaca doğal bir eğilimi vardır", diğer
bir deyişle, doğru olan şeyi yapmaya doğal bir eğilimimiz vardır. Diğer bir
deyişle, doğal olarak, ondan zevk alacak şekilde oluşturulmuşuzdur. Bazı
ayrıntılar:
- Doğal
yasanın birincil ve ikincil hükümlerini ayırabiliriz. Birincil
hükümler ahlakın temelleridir. İkincil hükümler daha belirgin ahlaksal buyruklardır.
- Doğal yasanın
eğilimi, onu tanımayı öğrenmemizi ve ahlaksal buyruklar tarafından
harekete geçirilmemizi sağlayacak şekilde eğitilmelidir. Diğer bir deyişle
doğru dürüst bir eğitim esastır.
- Kötü bir çevre ile
bile, temeller (birincil hükümler) bir kişiden asla silinmez.
- Doğal yasa bizi
sadece doğal amacımıza yönlendirir. Doğaüstü amacımıza erişmek için daha
fazlası gerekir—ilahi yasa.
III.
İlahi Yasa
A.
Eski Ahit Yasası
- Eski Ahit yasası
İsa’nın doğumundan önce İsrail topluluğunu yönetiyordu.
- Bu yasalar
beslenmeyle ilgili yasaları, ayinsel temizlik ve kirlilik yasalarını ve
dinsel törenlerin nasıl gerçekleştirileceğine ilişkin yasaları içeriyordu.
Levililer’e (Leviticus) ve Tesniye’ye (Deuteronomy) bakın.
- Bu yasalar
Yahudi yaşamının her yönünü şekillendirir. İsrail topluluğunun üyesi
olarak iyi hayatı yaşamanın bir kısmı bu yasalara uymayı içerirdi.
- Bunun bir sonucu
olarak, Aquinas onları önemsedi. Ne var ki, klasik felsefedeki, ve
dolayısıyla Aristoteles’teki, hiçbir şey buna uzaktan yakından benzemez.
B.
Yeni Ahit Yasası
- Yeni Ahit
emirleri klasik felsefede bulduklarımızdan daha da uzaktır. Matta
İncili’nden Dağdaki Vaaz’in başlangıcını ele alın:
Ne mutlu ruhta fakir olanara; çünkü göklerin
melekutu onlarındır.
Ne mutlu yaslı olanlara; çünkü onlar teselli edilecekler.
Ne mutlu halim olanlara; çünkü onlar yeri miras alacaklar.
Ne mutlu salaha acıkıp susayanlara; çünkü onlar doyurulacaklar.
Ne mutlu merhametli olanlara; çünkü onlara merhamet edilecek.
Ne mutlu yüreği temiz olanlara; çünk onlar Allahı görecekler.
Ne mutlu sulh edicilere; çünkü onlar Allah oğulları
çağırılacaklar.
Ne mutlu salah uğrunda eza çekmiş olanlara; çünkü göklerin
melekutu onlarındır.
Benim uğruma insanlar size sitem edecekleri, eza eyliyecekleri, ve size karşı
yalan yere her türlü fenalığı söyliyecekleri zaman, size ne mutlu! Sevinin ve
meserretle coşun; çünkü göklerde karşılığınız büyüktür.(Matta
5.3-12)
- Aristoteles’te,
İsa’nın Matta İncilinde geçen sözlerine benzer birşey yoktur; oysa Aquinas,
onların "Hıristiyanın yaşamını biçimlendirme sürecinin tamamını kapsa[dıklarında]" (Soru 108, mad. 3) ısrar eder.
- Bu nedenle, öyle
görünüyor ki, ya/ya da:
- İsa’nın Matta
İncilinde söyledikleri bizi iyi hayata yönlendirmez.
- Aristoteles iyi
hayatın gerektirdikleri konusunda yanıldı.
- Bu bir ikilem
yaratır: açıkça görülür ki (1) doğru olamaz ve (2) de o kadar
iyi bir seçenek gibi durmuyor. Aquinas ne yapsın?
- Aquinas'ın
Çözümü: Aristoteles yanıldı ama hata yapmadı. Eski Ahit yasaları İsrail
topluluğunu Tanrı ile ilişkilerini geliştirmelerinde ve sürdürmelerinde
yönlendirmek için vardır. Yeni Ahit yasaları bize Tanrı’nın
cennetini aramamızda yol gösterir: bu hayatta olanaklı olduğunca iyi
yaşamak ve mutluluğa sonrakinde erişmek. Bunu düşünerek bulmak, insan
aklının kapasitesinin ötesindeydi—Aristoteles bile onu düşünerek
bulamazdı.
- İlahi Yasa,
Tanrı tarafından yavaş yavaş, Eski Ahit ve Yeni Ahit yoluyla
açıklanmalıydı. Bunlar, bir arada, bizim doğaüstü amacımıza yol gösteren
bir kurallar bütünü içerirler.
- İlahi Yasa da,
Ebedi Yasa’nın bir parçasıdır.
IV.
İnsani Yasa
A.
Soru: Topluluklarımızı Hangi Yasalarla Yönlendireceğiz?
- Yasa, onlar
için iyi olanın bir parçası olduğumuz toplulukları yönlendirerek, bizi
yönlendirmek için vardır, fakat şimdiye kadar tartışılmış olan topluluklar
ve yasalar birkaç nedenden dolayı yetersiz görünmektedir:
- Sıklıkla,
kendimizi bu toplulukların üyeleri olarak, yani onların taleplerini
karşılamaya çalışıyor olarak, düşünmeyiz.
- Bu
topluluklar tehditle bizi itaate zorlayan bir kaba güç kullanmazlar. Ama
en açık şekilde üyesi olduğumuz topluluklar politik insan topluluklarıdır.
Bu topluluklar, öte yandan, itaate zorlamak için güç kullanırlar.
- Bu nedenle böyle
toplulukların yasalarına bakmak önemlidir. Erdemli hayatlar yaşayacaksak,
bu toplulukları yöneten yasalar, insani yasalar gereklidir.
B.
Yanıt: İnsani Yasa
- Erdemli bir
hayat yaşamak, ahlaksal formasyon ve eğitim
gerektirir. Bu, ancak, boyun eğmeyenleri zaptetmek için zorlayıcı güç
kullanan, iyi yapılandırılmış bir toplumda gerçekleşir. O yüzden, yerinde
bir ahlaksal eğitim iyi yasalar gerektirir.
- İnsani yasa
insanları erdeme yönlendireceği için, yasanın ahlaksal amaçları olmalıdır.
Aşağıdakiler
üzerine düşünün:
- Koşullar içinde
olanaklı olduğu kadar dini teşvik etmelidir.
- Disiplin
sağlamalıdır: insanların doğru alışanlıkları geliştirmesinde yardım etmek.
- Politik toplum
için ortak iyiyi teşvik etmelidir. Bu, yurttaş arkadaşlığı, barış ve
adaleti içerir.
- İnsani yasa
ahlaksal amaçlarını ancak ahlaka dayanırsa, bizi iyi hayata yönlendiren
kurallara dayanırsa yerine getirebilir. Bir başka deyişle, ancak ilahi ve
doğal yasaya dayanırsa. (S. 95, mad. 3). Bu
ilişkinin bazı özellikleri şunları içerir:
- İnsani yasa
ilahi yasaya ya da doğal yasaya karşı olamaz.
- İnsani yasa,
dinsel törenler gerektirerek, dalaleti bastırarak, iyilikseverlik erdemini
teşvik ederek dini beslediği ölçüde ilahi yasaya dayanır.
- İnsani yasanın
doğal yasaya ilişkisi şu özelliklere sahiptir. Birincisi, insani yasa
doğal yasadan sonuç olarak türetilir. Örneğin, istemeden adam oldürmenin bir insan suçu olması “kimseye zarar
verme” kuralından türetilir. İkincisi, insani yasa genel kuralların bir
belirlenimi ya da ayrıntılarla tanımlanmasıdır. Örneğin, doğal yasa
hırsızların cezalandırılacağını söyler ve insani yasa bunun nasıl
yapılacağını belirtir.
Burada Aquinas, antik felsefe ve ortaçağ felsefesi
tartışmamız son bulur!