Ders Notları 15
Yasanın Özü
Dersin
Planı
I.
Yasanın Özü
II. Üç İçerim
I.
Yasanın Özü
A.
Yetkin ya da Tam Bir Topluluk Fikri
- Aquinas bir
dizi topluluk ele alır: politik toplum, insanlık, Hıristiyan dünya, ve yaratılmış evren.
- Ona göre,
her biri, tam ya da kusursuzdur ve ortak bir iyisi vardır:
- Politik topluluk,
aynen Aristoteles’in düşündüğü gibi, bir bütündür.
- Katolik
Hıristiyan dünya, daha büyük, daha kucaklayıcı bir dünyevi ruhani toplumun
bulunmaması, Papa’dan daha yüksek bir ruhani otorite ve kutsal ekmekten
daha etkili kaynaklar olmaması açısından, bir bütündür ya da kendine
yeterlidir.
- Yaratılmış
evren örnek bir kendine yeterliliğe sahiptir.
B.
İnsanlar Amaçlarına Böyle Toplulukların Üyeleri Olarak Erişirler.
- Politik
topluluk. İnsanlar kültür, zihin, boş zaman, çeşitli çalışma
biçimleri, arkadaşlık gibi iyi olan
şeyleri karmaşık bir politik topluluk dışarısında elde edemezler. BU
NEDENLE iyi hayatı politik topluluk dışında yaşayamazlar.
- Katolik
Hıristiyan dünya. Var olan bütün iyi şeyler Aristoteles’in
tanımladığı iyi hayattan ibaret değildir. Ebedi hayata erişmek için,
kutsal ekmeğe ihtiyacımız vardır. Bu dünyada olabildiğince iyi yaşamak
için İsa’nın öğrettiklerini duymamız gerekir. Bu
nedenle insan için iyi olana Hıristiyanlık olmadan erişemeyiz.
- Yaratılmış Evren. İnsanlar
Tanrı’nın imgesinde ve benzerliğinde
yaratılmıştır. İyi yaşadığımız ölçüde Tanrı’nın
kusursuzluğunun bir yönünü imgeleştiririz. Diğer yaratıklar da böyle
yapar. Bu nedenle bizim için iyi olan bütün yaratılış bağlamında değer bulur.
C.
İnsanlar Doğal Olarak Böyle Bir Topluluğun “Parçaları”dır.
- Bizler, iyiye
bir bütün olan topluluklar içinde eriştiğimiz, iyi hayatı bir bütün olan topluluklar
içinde yaşadığımız için, kusursuz toplulukların parçalarıyızdır, elin
insan vücudunun bir parçası olduğu gibi.
- "Üstelik, eksik olan kusursuz olana olduğu gibi, her
parça bütüne atandığı için ve bir insan kusursuz topluluğun bir parçası
olduğu için..."
D.
Böyle Bir Topluluk İyi Olmalıdır.
- Çeşitli toplulukların
sağlıklı ve iyi işliyor olması için iyi yasalar olmalı. İnsanların ait
oldukları toplulukların, üyelerini bu topluluklar için iyi olan şeylere
yönlendirecek yasaları olmalı.
- "...yasa
evrensel mutluluğa uygun düşen ilişkiyi gözetmelidir. Bundan dolayı
Filozof hem mutluluktan hem de politik örgütlenmeden söz eder...çünkü devlet kusursuz bir topluluktur
[.]" (Soru 90, madde 3)
II.
Üç İçerim
A.
İnsanlar İyi Olana Kusursuz Topluluklarda Erişirler ve Doğal Olarak Böyle
Toplulukların Parçasıdırlar.
- Çekirdek
Düşünce: İnsanlar iyi hayatı kendilerinden daha büyük, daha kapsayıcı bir
şeyin bir parçası olarak yaşarlar.
- Bu nedenle
özgürlük ve bireyselliğin nihai anlamda iyi şeyler olduğu düşüncesi onun
için de Platon ve Aristoteles için olduğu kadar lanet bir düşüncedir.
B.
Bu Hayatta İnsan İçin İyi Olan Şey Akla Uygun Etkinliktir.
- Yani, iyi
hayat iyi kullanılan akıl tarafından yönetilen eylemler ve seçimlerden
oluşan bir hayattır. Bu nedenle, aklın iyi kullanılması insan eylemini
yargılamakta kullanılan bir ölçüt ya da normdur: "insan eylemlerinin
kuralı ve ölçüsü akıldır." (S. 90, mad. 1)
- İyi yasa da insan eylemlerinin bir ölçüsü ya da ölçütüdür. Bu nedenle,
iyi yasa, doğru akla göre konmuş olan yasadır.
- İkisi birlikte ele alınırsa, iyi yasa ortak iyinin ne gerektirdiği
hakkında iyi akıl yürütme ile konur.
C.
Yasa Türleri
- Gördüğümüz
gibi, Aquinas’a göre insanlar: birçok topluluğun üyeleridirler;
- onlar için iyi olana bu şekilde ulaşırlar. Topluluklar
yasalarla yönetildiğine göre, çeşitli toplulukların yönetilmesi için
çeşitli yasaların olması gerekir:
- Yaratılmış Evren,
Ebedi Yasa tarafından yönetilir.
- İnsanlık, Doğal
Yasa tarafından yönetilir.
- Katolik
Hıristiyan dünya, İlahi Yasa tarafından yönetilir.
- Politik
Topluluklar, İnsani Yasanın çeşitli kanunlarıyla yönetilir.