D�nem Ortas� S�nav�

 

Birinci K�s�m � K�sa Cevaplar

  1. L�tfen Aristoteles hakk�nda, ya�ad��� y�zy�l ve yeri dahil etti�inizden emin olarak, biyografik bilgiler ve Platon�dan ayr�ld��� felsefi temelleri aktar�n.
  2. L�tfen Aquinas hakk�nda, ya�ad��� y�zy�l ve yeri dahil etti�inizden emin olarak, biyografik bilgiler ve Katolik d���nce tarihinde �nemini aktar�n.
  3. L�tfen �madde,� �bi�im,� ��z,� �ilinek� ve �as�l ilinek� terimlerini, bir insan� �rnek olarak kullanarak, a��klay�n.

�kinci K�s�m � Kompozisyon Sorular�

L�tfen a�a��daki �� kompozisyon sorusundan ikisini yan�tlay�n�z:

  1. Devlet�in temelinde yatan �� b�y�k benzetmeyi sergileyin: b�l�nm�� �izgi benzetmesi, g�ne� benzetmesi ve Ma�ara benzetmesi. ��� aras�ndaki mant�ksal ili�kileri g�sterdi�inizden emin olarak, her biri ile Platon�un ne iletmeye �al��t���n� a��klay�n.
  2. Yunan edebiyat�n�n en �nemli eserlerinden biri tarih�i Thukydides�in Peloponnesos Sava���d�r. Thukydides�e g�re, bir noktada Atinal� liderlerden biri a�a��dakini i�eren bir konu�ma yapar:

�bir devletin iyi ama hi� bir etkilili�i olmayan yasalar� olmaktansa, k�t� ama sars�lmaz yasalar� olmas� daha iyidir; �l��l� ve istikrarl� bir bilgisizlik, �l��s�z ve karars�z bir bilgiden daha iyidir. Orta zekal� insanlardan olu�an bir h�k�met, genellikle �st�n zekal� insanlardan olu�an bir h�k�mete tercih edilmelidir. �st�n zekal� insanlar, yasalardan daha bilge g�r�nmek isteyip s�rekli olarak her �neriyi siyasi tart��ma konusu ederler. Yeteneklerini g�stermek i�in bundan iyi f�rsat olmad���n� d���n�rler. ��te devletler, mahveden �ey �zellikle budur. Orta zekal�lar ise tersine zekalar�na g�venmez, yasalardan daha bilgili olduklar�n� sanmazlar. G�zel konu�an bir s�ylevcinin s�zlerini ele�tirmeyi beceremediklerinden, k�rs� rakipleri olmaktan �ok haksever yarg��lard�r ve �o�unlukla devleti daha iyi y�netirler. Bizim yapmam�z gereken �ey de bu: konu�ma yetene�imizi ve zekam�z� ortaya koyma�a yarayan tart��malardan vazge�ip, siz halka ger�ek d���ncelerimize kar�� ���tler vermekten ka��nmal�y�z. (Cleon, Thukydides'in Peloponnesos Sava���nda, Kitap III, Paragraf 37, �eviren Thomas Hobbes)[1]

Konu�mac�n�n bu pasajda ne dedi�ini, neden bunun Platon�un ideal devletteki y�neticilik kavram�na bir meydan okuma olabilece�ini g�stererek, a��k�a anlat�n.Sonra Platon�un nas�l yan�t verebilece�ini belirtin. Son olarak Platon�la m� yoksa konu�mac�yla m� hemfikir oldu�unuzu, verdi�iniz cevab� destekledi�inizden emin olarak, belirtin.

  1. Aristoteles �erdem� ile neyi kasteder? Aristoteles�in neden iyi bir insan hayat� ya�amak i�in erdem kazanman�n gerekli oldu�unu d���nd���n� ve neden erdemlerin� �al��kanl�kla� edinilmesi gerekti�ini d���nd���n� a��klay�n.

 

BOL �ANS!



[1] T�rk�e �eviri: Tanju G�k��l, H�rriyet Yay�nlar�, Birinci bask�, 1976��ev.