Sınav eşit
olmayan iki kısma bölünmüş olacak. Notun üçte biri değerinde olacak olan
birinci kısım, bir kısa-cevap bölümü olacak. Size Aristoteles’in adı
verilebilir ve sınıfta verilen en temel bilgileri sağlamanız istenebilir. Ya da
size Aristoteles’in “orta yolu” gibi bir terim verilebilir ve onu elli ya da
daha az kelime ile nitelemeniz istenebilir. Ya da size Aquinas’tan “biçim” ya da “madde”
gibi önemli bir terim verilebilir ve onunla ne demek istediğini açıklamanız
istenebilir. Sınavın bu kısmının amacı şimdiye kadar tartıştığımız en önemli insanlar
ve düşünceler hakkında ne kadar bilgi sahibi olduğunuzu sınamaktır. Bunlar dersin herhangi bir kısmından gelebilir
ve önceden verilmeyecek.
Notun üçte
ikisi değerinde olacak olan ikinci kısım iki kompozisyon sorusundan oluşacak.
Hangisini yanıtlayacağınız konusunda bir seçim hakkınız olabilir. Kompozisyon
soruları, kelimesi kelimesine, aşağıdaki listeden çekilecek. Sınav esnasında notlara,
kitaplara ya da diğer insanlara danışmanıza izin verilmeyecek. Sınav için mavi
defterler temin edilecek; sınav süresince bütün notlarınızı, kitaplarınızı ve kağıtlarınızı sandalyenizin altına koymanız istenecek.
…bir devletin iyi ama hiç bir etkililiği
olmayan yasaları olmaktansa, kötü ama sarsılmaz yasaları olması daha iyidir;
ölçülü ve istikrarlı bir bilgisizlik, ölçüsüz ve kararsız bir bilgiden daha
iyidir. Orta zekalı insanlardan oluşan bir hükümet,
genellikle üstün zekalı insanlardan oluşan bir hükümete tercih edilmelidir.
Üstün zekalı insanlar, yasalardan daha bilge görünmek
isteyip sürekli olarak her öneriyi siyasi tartışma konusu ederler.
Yeteneklerini göstermek için bundan iyi fırsat olmadığını düşünürler. İşte
devletler, mahveden şey özellikle budur. Orta zekalılar
ise tersine zekalarına güvenmez, yasalardan daha bilgili olduklarını sanmazlar.
Güzel konuşan bir söylevcinin sözlerini eleştirmeyi beceremediklerinden, kürsü
rakipleri olmaktan çok haksever yargıçlardır ve çoğunlukla devleti daha iyi
yönetirler. Bizim yapmamız gereken şey de bu: konuşma yeteneğimizi ve zekamızı ortaya koymağa yarayan tartışmalardan vazgeçip, siz
halka gerçek düşüncelerimize karşı öğütler vermekten kaçınmalıyız. (Cleon,
Thukydides'in Peloponnesos Savaşı’nda, Kitap III, Paragraf 37, çeviren Thomas
Hobbes)[1]
Konuşmacının
bu pasajda ne dediğini, neden bunun Platon’un ideal devletteki yöneticilik
kavramına bir meydan okuma olabileceğini göstererek, açıkça anlatın. Sonra Platon’un nasıl yanıt verebileceğini belirtin.
Son olarak Platon’la mı yoksa konuşmacıyla mı hemfikir olduğunuzu, verdiğiniz
cevabı desteklediğinizden emin olarak, belirtin.
Şimdiye
kadar ders için verilen okumalar nisbeten az sayfa. En iyisi, ödevleri, ders
notlarını da tarayarak, ikisini birbirine uydurarak tekrar okumak olacaktır. İncelediğimiz filozoflar üzerine sınanıyorsunuz,
benim üzerime DEĞİL. Derste söylenenlerin metinlerde yolunuzu bulmanıza
yardımcı olması beklenir, ama onların yerine geçemezler. Yanıtlarınızı
toparlarken, onların, filozofların eserlerini kavradığınızı ve sadece sınıfta
söylenenleri yinelemediğinizi gösterdiklerinden emin olun. Okuduğunuzu ve
anladığınızı göstermeyen yanıtlar hoşa gitmeyecektir.
Sınavın
amacının sizi kandırmak olmadığını hatırlayın. Onun gerçek amacı sizi derste
önemli olan şeyleri çalışmaya ve derste verilen malzemeyi bir araya getirmeye
zorlamaktır. Sorular, ders malzemesi üzerine düşünmenize yardımcı olmak ve
benim önemli bulduğum bazı malzemeleri belirtmek için size önceden veriliyor. Onlara yanıtlarınızı hazırlarken her
kompozisyon için aşağı yukarı yirmi dakikanız olacağını hatırlayın. Bu demektir ki yanıtlarınız en fazla 400
kelime ve muhtemelen biraz daha kısa olmalıdır.
Sorular
önceden verildiğinde size sunulan fırsatı değerlendirin. Onlar hakkında
düşünün, onlara dikkatle iyi yanıtlar hazırlayın ve en önemlisi, malzemeyi
tartışmak ve cevap hazırlamak için diğer kişilerle bir araya gelin.Tartışmak
öğrenmenin en iyi yoludur ve sizi böyle yapmaya hararetle teşvik ederim. Hatırlayın ki sınav esnasında arkadaşlara ya
da notlara danışılmasına izin verilmeyecek, öyleyse önceden hazırlanın.
Sınavdan önceki gece kendiniz için yapabileceğiniz en iyi şey iyi bir uyku
uyumaktır. Öyle yapın.