HSAR 252:Roma Mimarlığı Ders 17 - Büyük Güzeldir: Caracalla Hamamı ve Roma’daki diğer 2. ve 3. yüzyıl Yapıları Genel Bakış: Profesör Kleiner 2. ve 3. yüzyıl Roma mimari yapıtlarının boyutlarında görülen ve “Büyük Güzeldir” felsefesine örnek oluşturan büyümeyi konu ediyor. Ders, Ostia’da olduğu gibi, Roma’da da dış cephelerinde tuğla estetiğini kucaklayan mezar mimarlığına genel bir bakışla başlıyor. Profesör Kleiner, 2. yüzyıl mezarlarının içinde biri boyalı stucco ile yapılan, diğeri ise ağırlıklı olarak mimari unsurların bezeyici olarak kullanıldığı iki temel bezeme tipi olduğuna değiniyor. Profesör Kleiner, Divus Antoninus Pius and Faustina Tapınağı’nı ve bu yapının post-antik dönemde San Lorenzo in Miranda Kilisesi olarak kullanımını anlattıktan sonra 3. yüzyıla geçerek Severus Hanedanı’ nı tanıtıyor. Bu bölümde önce Forum Romanum’da bulunan ve Roma’da korunan en erken üçlü kemerli tak olan Septimius Severus Takı konu ediliyor. Ardından Palatinus Tepesi’ndeki Domitianus Sarayı’nın Septizodium olarak adlandırılan barok stildeki canlı cephe mimarisi anlatılıyor. Ders imparator Caracalla’yı mitolojik kahraman Hercules’le özdeşleştiren boyutları ve bezemeleriyle insanları etkileyen devasa Caracalla Hamamı ile sonlanıyor. Okuma ödevi: Claridge, Amanda. Rome, s. 19-21 (tarihsel olaylar), 21, 121
(Septizodium), 75-76 (Septimius Severus Takı), 107-108 (Antoninus ve
Faustina Tapınağı), 319-328 (Caracalla Hamamı), 340 (Annia Regilla
Mezarı) Video: Video Metini: PDF Görsel Malzeme Kaynakları: HSAR 252 derslerinde, Wikimedia Commons, Google Earth ve Yale University Press gibi çeşitli kaynaklardan edinilenlerin yanı sıra çoğu Profesör Kleiner’in özel koleksiyonundan alınan 1500’den fazla görsel malzeme kullanılmıştır. Bazı plan ve görüntüler bu proje için yeniden çizilmiştır. Özel teşekkürler için lütfen bakınız: Image Credits – Lecture 17 [PDF]. |